lördag, februari 03, 2007

The Commitments

Filmer om engelsk arbetarklass är alltid värda att se. En av de mest sevärda är "The Commitments" av Alan Parker. Denne Parker hade tidigare regisserat Pink Floyd-filmen "The wall" och skulle senare bl.a. göra "The life of David Gale".

Filmen "The Commitments" blev mest känd för sina musikaliska inslag och särskilt då Andrew Strongs sånginsatser. Jag var mera intresserad av de tre doa-doa-tjejerna, i synnerhet Maria Doyle Kennedy. Om man skall nämna en speciell låt ur denna film måste det nog bli "Mustang Sally" - för evigt förknippad med denna film.

En del tror nog, att "The Commitments" är regisserad av samme person som regisserade "The snapper" och "The van". Så är inte fallet. De båda filmerna hade Stephen Frears som regissör. Han har nu senast regisserat "The queen" med Helen Mirren.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Ola Claesson sa...

Jag tycker kanske inte att den här filmen är rikigt lika bra nu som när jag såg den första gången, däremot fick den mig att upptäcka en massa bra soulmusik och det är jag evigt tacksam för.

5:17:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Jo, så är det: den är nog bäst som en introduktion till soulmusiken.

8:11:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida