måndag, oktober 02, 2006

Filmkrönikan - ingen stol alls

Nej, nej och åter nej! Det duger inte, Zweigbergk. Orvar har helt rätt här. Något så likgiltigt får man leta efter. Tre kvinnor som sitter i en alldeles för stor soffa tio kilometer från kameran och snackar lite lagom småtrevligt - nej! Och den ena recensenten bryter på finska så att man knappt fattar hälften av vad hon säger. Ambitionsnivån är så fruktansvärt låg. Det är intellektuellt slött och oengagerat - och en förolämpning mot mig som åskådare. Vi tittare lär oss nästan ingenting nytt alls. Jämför det med Orvars variant - den var fullspäckad med intressanta fakta och spännande vinklingar och nya grepp. Vad vill Zweigbergk? Bara snacka bort en halvtimme? Så här sade hon alltså: "Jag vill inte tänka på tittarsiffrorna. Jag ville föra fram pratet i stället för att göra en film av 'Filmkrönikan'." Skitprat. Orvar visste vad han höll på med. Det gör inte Zweigbergk. Jag tänker inte se flera avsnitt av Filmkrönikan om den skall ha det här upplägget. Det blir betyget Ingen stol alls.

Etiketter: ,

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Tjoho, en till som reagerar.
Filmkrönikan nu känns som ett hån mot oss filmintresserade. Sur blir jag.

11:39:00 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Håller med till 100 procent. Orvar visade stor kunskap för och kärlek till film, men han hade ändå vett att göra lite rock´n´roll av det. Zweigbergks P1-koma är helt enkelt inte lika intressant.

6:10:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

cc: Helt rätt! Den är ett hån. Även jag blir sur. Du har väl sett den scenen i Gudfadern där Michael Corleone skall reda upp i röran? Han sitter bredvid en liten underhuggare och säger ungefär så här: "Om du förolämpar min intelligens så blir jag förbannad". Exakt: Michael: [speaking to Carlo] Only don't tell me you're innocent. Because it insults my intelligence and makes me very angry.
ola: "P1-koma"! Snyggt!

8:47:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida