måndag, september 18, 2006

Väntat

Det var inte oväntat att det skulle gå dåligt för (s) och bra för (m). Det är Görans fel respektive Fredriks förtjänst. Det behövs inga Einsteinhjärnor vid valanalyserna för att komma fram till den slutsatsen.
Göran blev till slut en belastning för (s) - med hans pompösa och besserwissriga bulldozerstil. Att han dessutom hade mage att skaffa sig en riktig patron-gård gjorde ju knappast saken bättre. Han fjärmade sig alltmer från vanligt folk och då går det som det går. Någon jämförde det långa (s)-styret med Helmut Kohls 16 år vid makten - till slut blev folk så trötta på ständigt samma visa att de tänkte "Bort! Vi orkar inte mer! Bort, bort, bort!".
Och Fredrik vann självklart röster på sina populistiska utspel.
Så lättledda är de svenska väljarna. Vi har de politiker vi förtjänar? Stackars Landskrona - där mer än 20 % av rösterna gick till Sverigedemokraterna. Jag skäms för att ha vuxit upp i Skåne. Jag vill knappt sätta min fot där igen.
Nu kan jag bara hoppas, att alliansen inte lyckas ruinera Sverige på fyra år. Jag kommer aldrig att glömma Anne Wibbles idiotiska påstående där hon avslöjade sin totala okunnighet om vanligt folks levnadsvillkor. Hon påstod något med innebörden att varje vuxen medborgare borde ha en årslön sparad i banken, som buffert. Vilken planet kom hon ifrån? (Se även Annica Tigers post om detta.)

5 kommentarer:

Blogger Ola Claesson sa...

Jag vet inte om Fredrik är populistisk. Han har inte precis hymlat med att a-kassan ska sänkas. Säkt a-kassa är väl ändå inte populism? Däremot har han mumlat när han har pressats på var ifrån de utlovade jobben ska komma. I övrigt är vi överrens. Persson föll på dryghet, tror jag.

2:45:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Vadå nytt arbetarparti? På vilket sätt skulle Reinfeldts politik vara bra för arbetare? Det tugget är populism. Nåja, vi får se om fyra år.

8:37:00 em  
Anonymous Anonym sa...

! Well said!!

8:55:00 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Angående Moderaterna som arbetarparti skrev jag i ett inlägg i måndags: "Även om man kan diskutera hur mycket Moderaterna verkligen är det nya arbetarparti de lanserar sig som kan jag förstå att kampanjen fungerar." Dessutom har väl ett visst mått av populism varit ett ganska obligatoriskt inslag i alla valkampanjer?

3:41:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Jo, du har rätt om populismen. Alla försöker gå med håven på något sätt.

5:21:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida