söndag, december 27, 2009

Några rader om "Moln över Hellesta"

Sedd igen:


Den är lite kult - "Moln över Hellesta". Det är en sådan film man måste ha sett för att få en någorlunda rättvisande bild av svensk filmhistoria. Jag minns att jag tyckte den var ganska obehaglig när jag såg den första gången. Det var på TV, förmodligen en regnig sommarsöndag. Den är klassad som thriller och rekommenderad åldersgräns är 15 år. Jag lovar: de flesta 15-åringar har sett betydligt mera spännande filmer än den här. Men den har onekligen en viss charm. Här blandas god konst med kitsch - ganska kul. Man kan se den bara för dialogen, ljussättningen och klippningen - som alla är bra. Det som jag tycker är en aning kitschigt är bl.a. det myckna ätandet och kaffedrickandet. Här kan du läsa några recensioner ur folkdjupet. En stark trea eller en svag fyra ger jag.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida