fredag, mars 13, 2009

Psykiskt stark = intelligent?

Varför tror en del personer att psykiskt starka människor måste vara intelligenta - eller vice versa? Jag har en avvikande åsikt. En del av de psykiskt sett starkaste personer jag känner till är inte särskilt intelligenta. Jag menar, att en högintelligent person kan vara väldigt svag psykiskt sett.

Enligt min ringa mening kan myror, bin, kajor m.fl. "simpla" djur betraktas som väldigt psykiskt starka. Men är de väldigt intelligenta? Njae... Kråkfåglar betraktas väl bland fågelskådare som ovanligt intelligenta fåglar. Och i så fall kan man påstå, att intelligens och starkt psyke följs åt. Vad menar jag då när jag påstår att de tidigare nämnda djuren är psykiskt starka? Jo, låt oss först och främst antaga, att de har något som kan kallas psyke. I så fall bör de ha starka psyken. Ty: Har ni någon gång sett exempelvis en kaja bryta ihop, ge upp och ta livet av sig? Nej, trots att de har så många odds emot sig och deras livsvillkor är väldigt tuffa ger de inte upp. De har alltså starka psyken - eller?

På samma sätt är det med människor. En del har s.a.s. inte mycket bakom pannbenet, men du kan inte knäcka dem psykiskt. En del är fruktansvärt smarta, men du kan ibland ganska lätt få dem ur balans med vissa knep och tricks.

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger Spectatia sa...

Ha! :-) Precis sånt jag går och funderar på ibland också. Är helt inne på din linje här.

10:54:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Tack!

3:49:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida