fredag, september 28, 2007

Dagens debattämne. 2

Vad tusan innebär begreppet levnadskonstnär? Hulda makan och jag hade ett intressant samtal om detta. Jag slår vad om det här: Om man ber folk på gatan att ge något exempel på en person som de skulle vilja karakterisera som levnadskonstnär, så skulle många nämna Evert Taube.

Om man skall definiera "levnadskonstnär", så måste detta innefattas i definitionen: "en person som kan konsten att leva livet". Vad innebär då det? Är en hedonist då med automatik en levnadskonstnär? Jag tycker inte det.

Men för att återgå till Evert Taube... Varför betraktar många honom som en levnadskonstnär? Jo, man föreställer sig att han kunde njuta av livet, han var fri, han skapade, han underhöll, han gjorde nästan vad som föll honom in etc. Men... Hallå där, låter inte det väldigt egotrippat och självgott?

Kan man inte lika gärna kalla en vanlig normallycklig medel-Svensson för levnadskonstär? Är det inte en konst t.ex. att få pengarna att räcka til varje månad och att orka med alla tradiga vardagsbestyr - som Sallys ironiska "Ännu en dag i Paradiset"? Eller skall man kalla en sådan person "överlevnadskonstnär"?

Är inte varje arbetslös alkoholist en överlevnadskonstnär?

Etc. Frågorna hopar sig! Reagera! Kommentera!

Etiketter: ,

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

För mig är en överlevnadskonstnär en som överlever och sprider en gnutta värme i detta annars så kyliga och cyniska klimat. Därmed faller Taube och alla andra egon bort.
Janne och Jocke på bänken tillhör mina levnadskonstnärer, liksom skribenten på FAKTUM, alla skröpliga äldre som tappert kämpar på, alla som vågar bryta en negativ trend och börja om... alla barn som ser ljuset i mörkret....


Mycket viktig fråga....

8:26:00 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Håller helt med om att det är medel-Svensson som är levnadskonstnärer och våra riktiga hjältar. Man ser dem varje dag utan att tänka på det.

1:36:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

hosanna och ola: Tack för kommentarer! Jag tyckte frågan var intressant - och tydligen var jag inte ensam om det.

7:34:00 em  
Anonymous Anonym sa...

jag sitter just och söker på nätet för att försöka förstå vad begreppet levnadskonstnär på riktigt betyder - därför känns det lite frustrerande med de (läs ovan) som ger sin personliga och mera känslomässiga definition av begreppet genom sin egen samhällsanalys. Jag vill gärna veta vad man menar med en levnadskonstnär i dagligt tal. Är det som Tomas skriver (läs Taube-varianten) eller har det att göra med en person som "tar sig fram i livet mot alla odds" eller någon som lever utanför systemet och lyckas göra sig framgång inom diverse områden - både yrkesmässigt och privat?
Inte ska man väl blanda ihop lenadskonsärer med heroism och hjältar väl, som nämns i de andra inläggen? Någon som vet? Joakm

9:23:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida